måndag 11 januari 2016

Raw kanelbulletårta

Helt plötsligt, i fredagskväll, låg det en jättestor julklapp under granen! (Granen som för övrigt har hållit sig läskigt länge utan att barra i år, men igår åkte den ut i alla fall, för nu är faktiskt julen slut!). Klappen var fyrkantig, inslagen i rött papper och adresserad till hela familjen, från S. Det visade sig vara en matberedare. Jag blev verkligen jätteglad! Låter kanske lite konstigt, och på ett sätt tycker jag det själv eftersom jag inte är så förtjust i att få (eller ge för den delen) praktiska saker i present. Jag säger som sekreteraren i "Love actually" när chefen frågar vad hon behöver i julklapp: "Jag vill inte ha något jag behöver ha, jag vill ha något jag vill ha." Och män som köper strykjärn till sina fruar i present står inte högt i kurs hos mig. Men det här var ju något till hela familjen och jag har faktiskt pratat mycket om hur bra det vore att ha en matberedare, speciellt vid bakning.

Lördagen ägnades därför åt bakning med hjälp av nya matberedaren. Eftersom det var en jättefin och lockande artikel med raw food-recept i senaste Lantliv så testade jag ett av de recepten: Kanelbulletårta. Just raw food-bakverk kräver ju en hel del mixning och vår lilla stavmixer är det svårt att göra en hel tårta med. Men med matberedaren - nemas problemas!

Tårtan blev verkligen jättegod! (Fast jag tycker fortfarande att "vanlig" bakning med socker och smör, är snäppet godare.) Som en cheesecake ungefär med väldigt len och god fyllning. Det gäller ju att man gillar kanel, förstås, vilket S gör och eftersom han köpte matberedaren så blev tårtan som ett litet tack till honom. Själv är jag mer sugen på lakrits- och passionstårtan, som också fanns i Lantliv...






KANELBULLETÅRTA

Botten
8 torkade fikon
10 dadlar
3 dl pekannötter
2 dl paranötter
1 tsk kanel
1 nypa kvalitetssalt (havssalt eller himalaya)

Fyllning
6 dl cashewnötter, blötlagda nån timme
½ dl pressad citron
2 dl vatten
1 dl honung
2 dl kallpressad kokosolja
1 tsk kardemumma
1 tsk vaniljpulver

Kanelrippel
7 dadlar 
1 dl vatten
½ dl kallpressad kokosolja
2 tsk kanel


Botten: Mixa fikon, dadlar, nötter, kanel och salt till en grovkornig blandning.  Tryck ut i en springform.

Fyllning: Mixa cashewnötterna med citronsaft, vatten och honung i en mixer/matberedare. Tillsätt kokosolja och kryddor. Mixa slätt och häll ut hälften av fyllningen jämnt på kakbotten.

Kanelrippel: Mixa alla ingredienser till rippeln till en jämn smet. Använd en sked för att klicka ut 7-8 skedar rippelsmet över tårtan. Knacka formen mot köksbänken ett par gånger så att smeten blir slät. Sprid ut rippeln till ett fint mönster med hjälp av skedens skaft. Bred ut den resterande vita fyllningen med en slickepott. Ställ i frysen 1-2 timmar för att den ska sätta sig. 

Ta ut den en halvtimme innan servering och pudra den med kanel. Förvara sen i kylskåp.



Inga kommentarer: